8 leggyakoribb téma

A méltatlanul mellőzött sárgarépa

603
HOZZÁSZÓLÁS:

A   sárgarépa a legrégebbi kultúrnövényeink egyike.

Kedvelt fajta a zömök karotta, amely csecsemők és betegek élelmezésében különösen ajánlott. A sárgarépa jól tárolható egész évben, értékes karotintartalma jelentősen nem csökken. A mirelit készítmények is megtartják eredeti tápértéküket – Étvágygerjesztő sárga színét egyébként pont magas karotintartalmának köszönheti.

A legtöbb családban csak a gyermekek rágcsálnak nyers sárgarépát, pedig a felnőtteknek is hasznára válna!

A sárgarépa rendszeres fogyasztása kettős egészségügyi célt szolgál:

  • karotint juttat a szervezetbe,
  • és jól megdolgoztatja a fogakat.

Az erőteljes rágás segíti a gyermek fogazatának egészséges fejlődését, idősebbeknél késlelteti az ínysorvadás kialakulását.

Mivel jó lenne, ha a család apraja-nagyja, például vacsora után, csokoládé vagy ropi helyett, tévézés közben elfogyasztana egy-egy kisebb sárgarépát!

Fogyókúrázóknak is ajánlott a sárgarépa. Nyersen fogyasztva hosszabb ideig megmaradó telítettségérzést okoz, mint a főtt étel. Érdekes, hogy ennek ellenére nem marad hosszabb ideig a gyomorban. A nyers sárgarépa 1,5-2 óra alatt távozik a gyomorból, míg a főtt 2-2,5 óra alatt. Ha valakinek nem bírja a gyomra a darabos nyers ételt, az fogyasszon sárgarépalevet.

Van, aki úgy véli, hogy a nyers élelmiszereket nem hasznosítja olyan jól a szervezet, mint a főtt ételt. Ez tévedés. Nincs nagy különbség a nyers és a főtt ételek emészthetősége között, viszont a nyers zöldségek sokkal gazdagabbak vitaminban.

A sárgarépa különösen gazdag karotinban, amelyből a szervezetben A-vitamin keletkezik:

A korai fajták általában kisebb mennyiségű karotint tartalmaznak, mint a későbbiek. A karotin nem egyenletesen helyezkedik el a gyökérben – A legkevesebb belül található, a legtöbb a külső részekben. Ezért fel-használás előtt ne hámozzuk, hanem csak kaparjuk le a felületét!

Visszatérve az A-vitaminra… az egészséges ember napi A-vitamin-szükséglete 2500 NE vagy 4-5000 NE karotin.

Terhesség, szoptatás, betegség, erős fizikai munka, rendszeres sportolás, időskori emésztési zavarok esetén magasabb a szervezet A-vitamin-igénye. Aki szoptat, az anyatejjel jelentős mennyiségű A-vitamint ad át a babának, amit állandóan pótolni kell, mert mindkettejüknek nagy szüksége van rá.

A táplálékkal a szervezetbe kerülő A-vitamin-felesleget a máj tárolja, és amikor a táplálékból nem jutunk elegendő mennyiséghez, a máj a „raktárából” akkor is ellát vele.

Az A-vitamin a szem, a nyálkahártyák, a bőr védelmezője is.

E rövid ismertetésből is kitűnik, milyen fontos, hogy a család minden tagja elegendő A-vitaminhoz jusson. Mielőtt a sárgarépa változatos felhasználásához adunk néhány tanácsot, ismerjük meg „különös ismertetőjeleit”.

603
HOZZÁSZÓLÁS:
loading...

Hozzászólások |

Összesen eddig
0

És te mit gondolsz erről?
Neked mi a véleményed a témáról?

Szólj hozzá

| Mondd el a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 

<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Válogatott készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!

Friss HOZZÁSZÓLÁSOK

159
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Login



Elfelejtette jelszavát?
Regisztráció! [ bezár ]
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Felhasználó létrehozása!



Már regisztrált? Jelentkezzen be! [ bezár ]

Elfelejtette jelszavát?


[ bezár ]